Dnes je 22.September 2017, meniny má Móric, zajtra Zdenka

Samotári
Zo života siedmich Samotárov

Zo života siedmich Samotárov

David Ondříček patrí v súčasnosti, spolu so Sašom Gedeonom, Janom Hřebejkom, Vladimírom Michálkom a Petrom Zelenkom k tvorivo najvitálnejšej generácii českých režisérov. Tridsiatnik, syn kameramana Miroslava Ondříčka, absolvent dokumentárneho filmu na pražskej FAMU, renomovaný režisér reklamných spotov a autor, ktorý má za sebou dva celovečerné filmy.

Po svojom debute Šeptej (1996), ktorý je sviežou variáciou tematicky a ideovo príbuzných filmov Jízda (r. Jan Svěrák) a Mrtvej Brouk (r. Pavel Marek), sa Ondříček rozhodol pre scenár Petra Zelenku. Dvojnásobný držiteľ Českého leva za film Knoflikáři (1997/) doteraz pracoval ako scenárista a režisér vlastných projektov – Mňága: Happy End alebo Powers z cyklu Erotických poviedok, ktorý sa práve uvádza v Projekte 100). Zelenkov rukopis je charakteristický epizodickým spôsobom rozprávania a jeho príbehy sú premyslenými konštrukciami. Rozvetvené motívy generačných a priateľských/partnerských vzťahov medzi postavami sa zbiehajú do vymodelovanej pointy, primerane dávkovanej v každej epizóde. Zelenkove scenáre obsahujú humor rôzneho druhu – od irónie, cez karikatúru a satiru, až po opakujúce sa vtipy.

Samotári sú o desiatich dňoch „zo života“ siedmich ľudí, ktorí hľadajú. Čo? Ideálny vzťah, lásku a šťastie. Toto hľadanie má ale často podobu permanentných katastrôf, smútku a trpkosti. Ondřej je úspešný neurochirurg a otec ideálnej rodiny. Jeho diagnózou je, že miluje Hanku, ktorá sa práve rozišla s Petrom. Jakub je človek éterický ako dym z „trávy“ a keďže kvôli nej zabudol na svoju priateľku, mohol sa „nájsť“ s Hankou. Macedónka Vesna priletela do Čiech pozorovať UFO, a pritom naletela prelietavému Robertovi. Problémový Petr nevie čo so sebou, pretože jeho príbeh začal rozchodom s Hankou, hoci nakoniec skončí happyendom.

Sedem mladých ľudí, z ktorých každý niečo chce, a hoci nevedia čo presne, o to usilovnejšie a rýchlejšie sa to snažia dosiahnuť. Sú ako molekuly v stave beztiaže, ktoré plávajú v priestore, dotknú sa inej molekuly, nevedomky ju porania a za chvíľu sa už nechajú unášať nevyspytateľným prúdom zasa niekam inam. Sedem ľudí, ktorí netušia, že nikdy nemôžu žiť všetci v pároch, lebo už z princípu musí vždy niekto zostať sám.

Všetci herci vo filme sú obsadení typovo veľmi presne, od introvertnej Vesny (Labina Mitevska), cez improvizácie sa nebojácneho Jakuba (Jiří Macháček), až po hysterickú a upiatu Hankinu mamu (Hana Maciuchová). V hereckom výkone všetkým dominuje Ivan Trojan v úlohe psychicky chorého lekára Ondřeja. Kontrastne vystihol neuveriteľnú premenu špičkového odborníka v inštalatéra - ako najposlednejšieho zúfalca na svete.

Samotári v kontexte ostatných súčasných českých filmov majú atraktívnu tému, premyslene rozostavané postavy a dobre rozohrané situácie. Zelenkovi sa ale nepodarilo udržať svoju vysoko položenú latku a film stráca v tretej tretine tempo. Divák musí sledovať motívy pre film zbytočné. Odbočky spomaľujúce vývoj deja, ktorý na konci neprináša katarziu. Silnejší presah, ktorý by v divákovej duši rezonoval dlhšie ako sto filmových minút, ktorý by ho nútil viac o sebe premýšľať a nie iba sa sebe smiať.

Robert Karovič
autor je študentom strihovej skladby

Samotári

Samotári

Samotáři, Česko, 2000, far., 103 min
Réžia: David Ondříček Scenár: Petr Zelenka, Olga Dabrowská Kamera: Richard Řeřicha Strih: Michal Lánský Hudba: Jan P. Muchow. Rôzne skladby. Hrajú: Jitka Schneiderová (Hanka), Saša Rašilov (Petr), Jiří Macháček (Jakub), Ivan Trojan (Ondřej), Labina Mitevska (Vesna), Mikuláš Křen (Robert), Dana Sedláková (Lenka), Hana Maciuchová, František Němec (Hankini rodičia), Tatiana Vilhelmová (prostitútka), Zdeněk Suchý (dealer), Jan P. Muchow (gitarista skupiny Fake Dead)