Muž bez minulosti
Muž, o ktorom nevieme nič

Muž, o ktorom nevieme nič

„Musím sa priznať, že hlboko v mojom podvedomí som možno dúfal, že vďaka tomuto filmu sa budem konečne zdať normálny,“ povedal pri príležitosti svojho posledného filmu režisér Aki Kaurismäki.

Nie je vôbec jednoduché nakrútiť divácky film. Divácky v tom najlepšom zmysle slova – aby zrozumiteľný dramaturgický plán nekričal prvoplánovosťou, aby postavy ostali vierohodné a filmové prostriedky invenčné. Film Muž bez minulosti Akiho Kaurismäkiho, spolu s bratom Mikom najvýznamnejšieho fínskeho režiséra, je ďalším zo vzácneho počtu príkladov, že vo filmovej tvorbe ešte existuje priestor na invenčné variovanie tradičných postupov, že existuje spôsob, ako osloviť široké publikum a neprepadnúť komerčnej tvorbe. Po svojom predchádzajúcom filme, čiernobielej a nemej Juhe, nakrútil Kaurismäki film celkom odlišný. Štylizáciu dosiahnutú minimalizovaním farby a absenciou dialógov vymenil za tradičné rozprávanie, dramaticky členený príbeh s jemnou prímesou melodrámy.

Hlavný hrdina prichádza do mesta a ešte pre tým, ako ho divák stihne bližšie spoznať, je prepadnutý a po bitke stráca pamäť. O postave nevieme nič. Tajomnosť zvyšuje jej atraktívnosť, podporuje divákovu identifikáciu. Napätie nevzniká z následkov príčin z minulosti, ale jednoduchšou cestou – z každej novej situácie, prežívanej hrdinom v súčasnosti. Toto napätie kulminuje v čase, keď sa totožnosť hrdinu odhalí. Muž je postavený pred úlohu spoznať a zhodnotiť dovtedajší i terajší život. Potenciál témy smeruje najskôr k psychologickej dráme. No tam, kde by sa iní sústredili na psychiku postáv, Kaurismäki odľahčuje. Jeho hrdina prechádza fázou spoznania vlastnej minulosti ľahko, je to len jedna zo zastávok v jeho živote, o nič viac, ani menej dôležitá. Režisér a zároveň scenárista mu to uľahčuje správou o dovŕšenom rozvode s manželkou, aby sa hrdina mohol pokojne vrátiť k svojej novej láske. Kaurismäkiho teda nezaujímajú „zlomové“ okamihy v živote postáv. Charakterizuje ich prostredníctvom každodenných zážitkov. Minimalizuje mimiku hercov, sníma ich vždy v typickom prostredí, ktoré ich obklopuje. Vôbec nevyužíva monológy a dialógy sú málokedy významotvorné, charaktery postáv skôr dokresľujú. Najdôležitejším zostáva okolie, výtvarná stránka filmu.

Kaurismäkiho vášeň pre nízke spoločenské triedy a „vyhnancov“ malomestskej spoločnosti sa pochopiteľne prejavila aj v jeho poslednom filme. S jemným humorom a náklonnosťou vykreslení bezdomovci, žijúci vo veľkých kontajneroch sú neustále dávaní do kontrastu s byrokratickými úradníkmi. Aký potenciál a akú dôležitosť pripisuje Kaurismäki najnižšiemu spoločenskému stavu, sa najjasnejšie ukáže v jednej zo záverečných scén, keď sa skorumpovaný a chamtivý policajt pridá k bezdomovcom a vyhlási sa za jedného z nich. Kameraman Salminen redukuje farebnú škálu na prevládajúce odtiene sivej a hnedej. Obraz však nepôsobí pochmúrne. Humor a láskavá irónia prostredie presvetľujú.

Film Muž bez minulosti je jedným z najpríjemnejších filmov, aké môžeme v kinách v súčasnosti vidieť. Navyše, jeho kvality ocenili aj na MFF v Cannes, kde získal Veľkú cenu a Cenu pre najlepšiu herečku Kati Outinen.

Slávka Kuročková
autorka je študentka filmovej vedy

Muž bez minulosti