Volám sa Joe
Kompromis nezávislého filmu

Kompromis nezávislého filmu

Joe je jedna z tých postáv, ktorá je zaťažená vlastnou minulosťou a tá presahuje aj do jej prítomnosti. Je bývalý alkoholik a už rok úspešne abstinuje. Žije na mestskej periférii, je závislý na pravidelnosti sociálnych dávok, je bez rodiny, bez zamestnania a chýba mu bežný životný komfort. Joe prechádza výraznou premenou osobnosti, získava nový entuziazmus a navyše je „vykupiteľským” trénerom futbalového mužstva zloženého zo sociálnych (a životných) vydedencov. Snaží sa o nový spôsob života a svoje ambície orientuje aj k svojim starým priateľom. Navyše Joe stretáva sympatickú sociálnu pracovníčku Sarah, s ktorou nadviaže perspektívny vzťah. Stačí zopár neočakávaných podnetov a všetko sa začne uberať nesprávnym smerom, idylické predstavy stroskotajú a situácia sa neznesiteľne komplikuje.

Príbehová schéma a téma sociálnych problémov už nie sú v kinematografii veľmi originálne. Napriek tomu je tento film špecifický a pozoruhodný, za jeho „obrazovým” povrchom sa skrývajú ďalšie významové plány. Dominantou príbehu je dvojica postáv, Joe a Sarah, ktoré majú diametrálne odlišný charakter, osobitú minulosť, vlastnú sústavu priorít, názorov a predstáv. Obaja pochádzajú z odlišných sociálnych kontextov, žijú uzavretí vo svojich priestoroch. Ich vzájomné „povrchové” spoznávanie prerastá do zhubného konfliktu práve vtedy, keď sa obidva životné priestory navzájom preniknú, resp. narazia na seba. Joe chce pomôcť kamarátovi, ktorý sa dostal pod nátlak vydieračov. Problém je v tom, že by tým musel zradiť vlastné ideály a poprieť to, o čo sa dlho snažil. Navyše by tým výrazne zasiahol do priestoru svojej „nepoškvrnenej” partnerky , ktorá žije v „harmonickom” svete striktných pravidiel a neporušiteľných zákonov. Akékoľvek kompromisy zlyhávajú. Joe rieši kamarátov problém radikálnym spôsobom a na druhej strane neustále klame Sarah (čo je zrejme v anglofónnych krajinách najväčší priestupok). Stáva sa obeťou vlastnej obety, vytvára nekonečnú reťaz chýb, ktoré vrcholia tragickými následkami. Pokiaľ je prvá polovica filmu príjemným svedectvom Joeových premien a jeho znovuzískavania životnej energie, druhá polovica je dôkazom toho, že minulosť je v človeku neustále prítomná a Joeovi sa sprítomňuje tým najhorším spôsobom.

Ak je film Kena Loacha označovaný ako nezávislý projekt, napovedajú tomu aj niektoré výrazové prostriedky, ktoré ho vymaňujú z tradičnej komercie (ručná kamera autenticky dokumentuje každodennú realitu mestskej periférie, atmosféra filmu evokuje zložitosť situácií v najnižších sociálnych vrstvách, herci splývajú s postavami životných „stroskotancov”, navyše hovoria škótskym dialektom, atď.). Tvorcovia sa však nevyhli ani bežným filmovým konvenciám, ktoré občas prerastajú do klišé (manžel narkomanky pritláča tvár svojej ženy k zrkadlu, aby si uvedomila, čím sa stala, vodca miestnej mafie je Joeov bývalý kamarát z detstva, Sarah v momente najväčšej krízy oznámi, že čaká dieťa, atď.). Ide o akúsi nežiadúcu motivickú prekombinovanosť, ktorá pôsobí vykonštruovane a ruší celkovú vierohodnosť príbehu. Zdá sa mi totiž zbytočné vyhrocovať situácie, ktoré sú už vo svojej podstate existenciálne vypäté.

Napriek drobným námietkam sa Loach dokáže obratne udržať na hrane, čo znamená aj to, že tento nezávislý film rozhodne nie je nedivácky. Naopak, možno je jeho výsledný tvar určitým druhom kompromisu, ale v tomto prípade príjemným a bez tragických následkov pre diváka.

Daniel Bernát
autor je študentom filmovej vedy

Volám sa Joe

Volám sa Joe

My Name Is Joe, Nemecko / Španielsko / V. Británia, 1998, far., 105 min
Réžia: Ken Loach Scenár: Paul Laverty Kamera: Barry Ackroyd Strih: Jonathan Morris Hudba: George Fenton Hrajú: Peter Mullan (Joe Kavanagh), Louise Goodal (Sara Downie), David McKay (Liam), Annemarie Kennedy (Sabina), Gary Lewis (Shanks), Lorraine McIntosh (Maggie)