Psie dni
Keď je život pod psa

Keď je život pod psa

Je horúci letný deň. Popri výletných domčekoch vylihujú polonahí spotení ľudia. Nie je to však idyla príjemnej letnej dovolenky, ale obraz toho, ako sa dá zabíjať čas v spoločnosti znudených a apatických Viedenčanov…

Chorobne žiarlivý a násilnícky mladík tyranizuje svoju priateľku; solventní manželia žijú vedľa seba v jednej domácnosti bez toho, aby spolu prehovorili; päťdesiatročná žena túžobne očakáva svojho „macha“, ktorý sa najviac vzruší vtedy, keď ju ponižuje; čudácka tuláčka stopuje autá popri nákupných centrách a vodičov otravuje recitovaním reklamných sloganov a dotieravými otázkami; odpudivý starec sa zabáva tým, že váži potraviny a s úchylným potešením chodí tovar reklamovať, no okrem toho trávi čas suchým pozorovaním trápneho striptízu svojej rovnako starej priateľky; podomový predajca bezpečnostných systémov je stále na cestách a svoj nahromadený pracovný stres si nakoniec ventiluje na nevinnej obeti.

To všetko sa nedeje prostredníctvom náznakov a zámlk, naopak, ľudské deviácie sú prezentované priamo a v plnom rozsahu ich patologických prejavov. Účinok týchto obrazov naberá šokujúce rozmery, znásobuje svoju negatívnu energiu. Všetky postavy sú relatívne dobre situovaní ľudia, finančne zabezpečení, v prostredí prosperujúcej ekonomiky a vyspelého trhového hospodárstva. Popri diaľnicach sa vedľa seba rozťahujú rôzne typy supermarketov, kvalitné autá privezú zákazníkov až priamo pred vchody, ľudia nakupujú a konzumujú. V každom prípade sa v ich svete okrem toho nič významné nedeje, emocionálny život stagnuje pod bodom mrazu, akékoľvek pozitívne citové prejavy absentujú, morálne zásady zlyhávajú, nehovoriac o prítomnosti nejakého výraznejšieho duchovného života. Všetci síce prežívajú v akomsi permanentnom napätí, akoby ich niečo znepokojovalo a dráždilo, ale k pozitívnej aktivite to nikoho nemotivuje. A tak sa postavy filmu ešte dokonalejšie izolujú a zneprístupňujú, uzatvárajú sa do sterilných skleníkov, kde v neprirodzených kŕčoch stereotypov, úchyliek a absurdného správania sa, prečkávajú svoje „Psie dni“ (ľudové pomenovanie pre najteplejšie dni v roku – pozn. red.).

Rakúsky režisér Ulrich Seidl prejavil obrovskú zručnosť v práci s hercami, aj keď tí profesionálni sú v Psích dňoch kombinovaní s laikmi a pornohercami. Výsledný efekt pôsobí veľmi autenticky. Napriek tomu však snímka Psie dni rozhodne nie je moralitou, aspoň nie tou prvoplánovou. Ale divák si pri sledovaní odpudivých obrazov zákonite vytvára predstavu, že správny je úplne odlišný model životného štýlu, taký, v ktorom možno hľadať základné pojmy etiky a pozitívne hodnoty ako rodinná spolupatričnosť, zodpovednosť, citovosť, kreatívnosť, úcta a podobne. Divák jednoducho začne doceňovať význam života, v ktorom sa neprejavuje istá démonická (sú)časť človeka. A aj keď v ňom možno zostáva vedomie skrytej a nekontrolovateľnej animálnosti, tieto vlastnosti dokáže racionálne potlačiť a neprekračuje teda hranice konvencií tým najradikálnejším a častokrát aj najbrutálnejším spôsobom.

Osobne musím priznať, že v mojom prípade sa Seidlovi podarilo vzbudiť toto uvedomenie, a preto považujem Psie dni za výnimočný film. Pocit hnusu a nezmyselnosti ľudského konania totiž režisér evokuje tak dokonale a vierohodne, že pri sledovaní jednotlivých situácií zostáva len skonštatovať „tak toto je naozaj odporné“. A možno práve to je čosi, čo by sa mohlo nazvať posolstvom filmu.

Daniel Bernát
autor je študentom filmovej vedy

Psie dni

Psie dni

Hundstage, Nemecko / Rakúsko, 2001, far., 121 min
Réžia: Ulrich Seidl Scenár: Ulrich Seidl, Veronika Franz Kamera: Wolfgang Thaler Strih: Andrea Wagner, Christof Schertenleib Hudba: piesne Monja, Tango Chopin (Markus Davy), Into It (Sonic Fusion) Hrajú: Maria Hofstatter (stopárka Anna), Christine Jirku (učiteľka), Victor Hennemann (Wickerl), Georg Fridrich (Lucky), Alfred Mrva (obchodný cestujúci s poplašným zariadením Hruby), Erich Finsches (starý muž, ing. Walter), Gerti Lehner (Gerti), Franziska Weiss (Klaudia), Rene Wanko (Mario), Claudia Martini, Victor Rathbone (rozvedení manželia Theodorakisovci), CinEdays Europe 2003