Klubový film
Máj / 2014
TRABANTOM AŽ NA KONIEC SVETA

Cestovateľ, filmár a novinár Dan Přibáň je autor dokumentárnych cestopisných filmov a človek, ktorý prijíma veľké výzvy.  Jeho roadmovie Trabantom až na koniec sveta je o tom, ako sa dokáže zniesť osem ľudí z troch krajín, ktorí sa navzájom nepoznajú, ale strávia spoločne štyri mesiace v žltých „ponorkách“.  Přibáň najprv precestoval Trabantom Afriku a nakrútil o tom nezávislý film, tentoraz sa s novou partiou podujali na ešte náročnejšiu cestu. V zložení 2 Trabanty  (5 Čechov),  1 Fiatka (2 Poliaci) a 1 Jawa (1 Slovák) prešli 21 124 km krížom-krážom Južnou Amerikou. Vydali sa  v ústrety tomu najnáročnejšiemu, čo sa v tejto časti sveta  dá nájsť - amazonský prales, päťtisícové priesmyky Ánd, púšte, či oceán. V letných mesiacoch budú po Slovensku putovať tvorcovia filmu osobne aj so svojimi štvor a dvoj-kolesovými tátošmi. Nenechajte si to ujsť!

Láska
SLNKO V SIETI PRE NAJLEPŠÍ ZAHRANIČNÝ FILM V SLOVENSKEJ DISTRIBÚCII ZÍSKALA LÁSKA. ASFK JE DRŽITEĽOM DOTERAZ VŠETKÝCH NÁRODNÝCH CIEN V TEJTO KATEGÓRII.

Zo slávnostného udeľovania národných cien za kinematografiu SLNKO V SIETI, ktoré vyhlasuje Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA), si  cenu za najlepší zahraničný film v slovenskej distribúcii za obdobie rokov 2012 a 2013 odniesla LÁSKA režiséra Michaela Hanekeho. ASFK uviedla do kín najnovší film žijúcej legendy svetového filmu 7. februára 2013.  Ide o najúspešnejší európsky film posledných dvoch rokov. Získal okrem iného Zlatú palmu na MFF Cannes, Európske filmové ceny v niekoľkých kategóriách, Ceny Cézar  i najprestížnejšie filmové ocenenie – Oscar v kategórii najlepší cudzojazyčný film.Slnko v sieti pre Lásku je už piatym  ocenením SFTA v tejto kategórii, ktoré si z udeľovania odniesla ASFK a stala sa tak držiteľom doteraz všetkých piatich národných cien udelených v tejto kategórii (2006, 2008, 2010, 2012, 2014). Tento rok bolo na Slnko v sieti v rôznych kategóriách nominovaných celkovo deväť slovenských filmov a tri zahraničné diela, ktoré do slovenských kín uviedla ASFK.

FEBIOFEST 2014

21. medzinárodný filmový festival FEBIOFEST 2014 sa konal od 21. marca do 17. apríla. Slávnostné otvorenie prebehlo v Bratislave a festival po skončení týždňovej bratislavskej časti putoval do ďalších ôsmich miest. V sedemnástich programových sekciáchuviedol FEBIOFEST 140 titulov domácej a svetovej produkcie, ktoré si prišlo pozrieť 10 300 divákov.  Najnavštevovanejšími filmami boli: Hrana – 4 filmy o Marekovi Brezovskom (r. P. Lančarič), Grandhotel Budapešť (r. W. Anderson), Walesa – človek z nádeje (r. A. Wajda), Trabantom až na koniec sveta (r. D. Přibáň), Pútnik slovenským časom (r. M. Šulík). Trojčlenná medzinárodná porota udelila dve ceny v súťažnej sekcii Súťaž krátkych filmov krajín V4.  Hlavnú cenu spojenú s finančnou prémiou 3000 eur pre najlepší krátky film získal maďarský hraný film Môj sprievodca režiséra Barnabáša Tótha. Zvláštne uznanie poroty si odniesol poľský animovaný film Ziegenort režiséra Tomasza Popakula a Cenu divákov získal poľský hraný film Mazurek Julie Kolberger. Víťazné pásmo putovalo do všetkých festivalových kín v regiónoch.

BOLI UDELENÉ ŠIESTE VÝROČNÉ CENY ASOCIÁCIE SLOVENSKÝCH FILMOVÝCH KLUBOV

Pri príležitosti slávnostného otvorenia 21. ročníka MFF FEBIOFEST 21. marca v Bratislave boli udelené už šieste výročné ceny ASFK v štyroch kategóriách. Cenu pre Najlepší filmový klub za rok 2013 získal FK V MÚZEU SNP v Banskej Bystrici, ktorý v tomto meste existuje už 50 rokov. Cenu prevzal jeho dlhoročný dramaturg Ivan Polóny. Najlepším klubovým filmom uvedeným do filmových klubov v roku 2013 sa stala snímka HON dánskeho režiséra Thomasa Vinterberga. Výročnú cenu ASFK za prínos svetovej kinematografii získal jeden z najvýznamnejších európskych režisérov ANDRZEJ WAJDA.  Výročná cena ASFK za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu bola udelená jednému z najvýznamnejších slovenských tvorcov režisérovi DUŠANOVI HANÁKOVI. Súčasťou Výročných cien ASFK vo všetkých kategóriách je sklenený objekt  - filmový kotúč – z dielne slovenského výtvarníka Pala Macha.

BORGMAN
PRIPRAVUJEME NOVÉ KINO – WORKSHOP III

Témou už tretieho seminára, ktorý ASFK organizuje pod hlavičkou vzdelávacieho projektu NOVÉ KINO bude Kvalita programu a propagácie: dramaturgia kina, programové formáty a filmová prehliadka, festival, seminár  ako špecialita v programe kina a marketing. Tentoraz dvojdňový workshop prebehne v prvý júnový týždeň v dňoch 5.-6. júna na Krpáčove. Séria vzdelávacích workshopov, ktorá sa rozbehla vo februári a potrvá až do novembra 2014 je venovaná slovenským kinárom a pracovníkom kín  s cieľom  sprostredkovať im praktické a užitočné informácie z oblasti prevádzkovania a programovania kina. Prvý seminár sa konal v Bratislave, druhý prebehol v Trenčíne a tretí sa bude, rovnako ako oba predošlé  konať  za účasti odborníkov z rôznych oblastí slovenskej i českej audiovízie na stredoslovenskom Krpáčove. Nové kino prinesie do konca roka ešte dva semináre: 23. septembra prebehne v Bratislave  IV. seminár s témou Finančný a právny rámec prevádzky kina a postprodukcia a posledný piaty workshop sa bude konať od 13. do 14. novembra v Martine na tému Kvalita propagácie a priestoru a 3D technológia v kine.

43. JARNÝ PROGRAMOVACÍ SEMINÁR: 6.-8. JÚN / KRPÁČOVO

Prvý júnový víkend bude tradične patriť jarnému programovaciemu semináru, ktorý je pracovným stretnutím zástupcov všetkých filmových klubov zaregistrovaných v ASFK. Pravidelné stretnutia „klubistov“  ASFK organizuje dva razy do roka na jar a na jeseň už od roku 1993. Tohtoročný jarný seminár sa bude konať na Krpáčove a prebehnú počas neho prednášky, lektorské úvody k filmom a odborné besedy spojené s  premietaním filmových noviniek. Tieto pracovné stretnutia sú jediným kontinuálne organizovaným priestorom na tvorivo-pracovnú diskusiu  v oblasti klubového hnutia v SR a sú dôležitou edukačnou aktivitou v oblasti prezentácie filmového umenia na Slovensku. Na seminároch sa pravidelne zúčastňujú slovenskí tvorcovia a zahraniční hostia.

KOLENČÍK

ROZHOVOR / REŽISÉR KOLENČÍK: SLOVENSKEJ KINEMATOGRAFII CHÝBA ROZMANITOSŤ

Prečítajte si celý rozhovor s talentovaným animátorom a režisérom Andrejom Kolenčíkom. Film Výstava, na ktorom sa podieľal s Petrom Begányim získal národnú cenu Slnko v sieti pre najlepší krátky film. ASFK ho uviedla do celoslovenskej distribúcie ako súčasť Pásma krátkych filmov / Slovak Shorts I.  „Stál pri znovuzrodení slovenského autorského komiksu, rozbiehal medzinárodný festival animovaných filmov Fest Anča. Ten vznikol vďaka silnej novej generácii slovenských animátorov, ktorá sa o slovo prihlásila na prelome tisícročí. Vyštudovaný animátor, 29-ročný Andrej Kolenčík, však zatiaľ najväčšie úspechy zbiera ako režisér neanimovaných snímok(...) S hraným filmom Výstava zabodoval tento rok na festivale Küstendorf, kde si hlavnú cenu prevzal z rúk slávneho režiséra Emira Kusturicu, ktorý podujatie hostil. Spolu so scenáristom Jurom Šlaukom momentálne pracuje na svojom celovečernom debute, hranom filme Historky z Miletičky.“ 

http://kultura.pravda.sk/film-a-televizia/clanok/315789-reziser-kolencik-slovenskej-kinematografii-chyba-rozmanitost/

PESTRÝ MÁJOVÝ PROGRAM FILMOVÝCH KLUBOV

V mesiaci máj uvidíte v kinách a filmových kluboch po celom Slovensku okrem čerstvých klubových noviniek ako napr. palestínsky film Omar Hany Abu-Assada, britskú debutovú drámu Norrisa Rufusa Rozbitý svet, najnovší film českého režiséra Ivana Vojnára Nepravdepodobná romanca alebo cestovateľský hit Trabantom až na koniec sveta Dana Přibáňa aj zahraničný film ocenený národnou filmovou cenou Slnko v sieti Lásku M. Hanekeho, Hon T. Vinterberga, ktorý sa v hlasovaní dramaturgov filmových klubov stal najlepším klubovým filmom roka 2013; jeden z najúspešnejších dokumentárnych filmov v slovenskej distribúcii – časozberný dokument Katka Heleny Třeštíkovej, ale napríklad aj kultový Krátky film o láske Krzysztofa Kieslowskeho. Viac v programe filmových klubov.

http://www.asfk.sk/program-fk

omar

RECENZIA: OMAR

... zápletka je použiteľná v akomkoľvek prostredí. Napriek tomu natočil Assad film spôsobom, ktorý pôsobí v Palestíne prirodzene, pretože udalosti, ktoré sledujeme, sa tu skutočne odohrávajú. Nesnaží sa diváka dostať na stranu tej "správnej pravdy", ktorej hľadanie od začiatku pripomína dilemu o pôvode sliepky a vajca. Stala sa vražda a preto musíme riešiť teda aj my, diváci, dilemu ohľadom vzťahu k hlavným hrdinom. Omar je film s veľmi silným podtextom, presahujúcim krajinu svojho pôvodu. (...) Hany Abu Assad však natočil film, ktorý si plným právom zaslúži uvedenie v našich kinách. Ako ukážka narábania so žánrovými pravidlami, ako ukážka profesionality pri výrobe filmu v krajine, ktorú považujeme za tretí svet.

Celá recenzia