Klubový film
Apríl / 2013
PREMIÉRA / 4.4. / ANJELSKY PODIEL

Cenou poroty na MFF Cannes ocenený najnovší film renomovaného britského režiséra Kena Loacha, ktorý sa vo svojich dielach často venuje sociálnym problémom západnej civilizácie, príde do kín hneď po Veľkej noci. Aj v tomto filme sa kritik tienistých stránok modernej spoločnosti zameral na mladíka s pohnutou minulosťou. Loach sa však tentokrát rozhodol nakrútiť trpkosladkú komédiu s kvapkou pravej škótskej whisky. Hlavnou postavou je tu dvadsaťročný nezamestnaný mladík Robbie. Nikdy sa mu veľmi nedarilo, ale práve keď sa snažil usporiadiať si život, odsúdili ho na verejné práce. S priateľkou navyše čaká potomka a nechce ju sklamať. Keď sa Robbie dozvie o nečakane objavenom sude najlepšej pravej škótskej whisky, zapne na plné obrátky. Za drobný "anjelsky podiel" možno jeho život naberie celkom nový smer...

MEDVEDÍK

Film Medvedík je celovečerný debut mladého dánskeho režiséra Madsa Matthiesena, ktorý sa začal venovať filmu a réžii počas štúdií komparatívnej literatúry a rétoriky na Kodaňskej univerzite. Už jeho krátkometrážne snímky sa stretli s medzinárodným úspechom na festivaloch v Berlíne, Benátkach, či Sundance. Zásadný bol film Dennis (2007), ktorý sa po uvedení v Sundance stal internetovým hitom a videli ho vyše tri milióny divákov. Medvedík rozvíja tému tohto krátkeho filmu. Je o štyridsiatnikovi Dennisovi, ktorý je starý mládenec a živí sa ako profesionálny kulturista. Je to obor-smoliar. Nedarí sa mu s nikým zoznámiť, pretože mu jednak chýba ráznejšia povaha, ale aj správna príležitosť a navyše žije s vetchou, no panovačnou matkou. Dennis sa rozhodne skoncovať so samotou a odchádza hľadať “pravú lásku“, paradoxne, do sexuálneho turistického raja v Thajsku. Medvedík je vyzretým debutom o láske a o putách. Zdravých i tých nezdravých.

PREMIÉRA / 21.3. / JE TO IBA VIETOR

Do kín prichádza ďalší zaujímavý slovenský dokumentárny film, ktorého tvorcovia sa tentokrát vybrali do stupavského kaštieľa. Ten však neukrýva bežné exponáty galerijnej hodnoty, ale ľudí a ich zvláštne príbehy. Obyvatelia kaštieľa, ktorí dobrovoľne či nedobrovoľne skončili za múrmi sociálneho domu – živé exponáty – sú ľudia s originálnymi, smiešnymi i bôľnymi príbehmi. Optika rozprávania, je aj napriek nie veľmi veselým príbehom jemná a úsmevná. Scenár k filmu vznikol na námet jedného zo zamestnancov domova. Príbehy a osudy jednotlivých obyvateľov kaštieľa sprostredkované cez réžiu Pala Korca kamerou Jana Meliša a podfarbené pôsobivou hudbou klaviristky Ľubice M. Čekovskej vytvárajú dojemnú mozaiku obrazov, ktoré vypovedajú mnoho o našej dnešnej uponáhľanej dobe.

DIVOKÉ BYTOSTI JUŽNÝCH KRAJÍN

Režisér, skladateľ, animátor Benh Zeitlin a kameraman Ben Richardson sa stretli v Prahe pri práci pre Jana Švankmajera. Potom spoločne nakrútili film, ktorý nakoniec vyhral MFF Sundance a bol nominovaný na Oscara. Celovečerný debut Benha Zeitlina (1985) získal minulý rok Veľkú cenu poroty na festivale Sundance 2012, Zlatú kameru pre najlepší debut na MFF Cannes 2012 a štyri nominácie na Oscara. Jeho film prináša príbeh o zabudnutej svojráznej komunite, ktorá žije v bažinatom kraji na brehu mŕtveho ramena rieky. Silný a netradičný príbeh o prežití našiel režisér v divadelnej hre Juicy and Delicious Lucy Alibarovej. Film v dokonalom podaní nehercov a so skvelou hudbou voľne odkazuje na skutočné záplavy spôsobené hurikánom Katrina v New Orleanse (dej sa odohráva na rieke Missisippy v štáte Luisiana).

SUPERCLÁSICO

PREMIÉRA / 25.4. / SUPERCLÁSICO!

Obchodník s vínom, veľký smoliar Christian celkom vážne zvažoval, že sa zastrelí. Bol podráždený, otrávený a mrzutý, a manželka ho nakoniec vymenila za argentínsku futbalovú hviezdu Juana Díaza. Christian sa vydá pod zámienkou rozvodu do Buenos Aires. V skutočnosti sa však chystá vyhrať späť srdce svojej ženy. Komediálne situácie sú v tomto filme veľmi funkčne založené na kontrastoch jednotlivých národov – „chladnokrvný“ Dán objavuje „latino štýl“ života v slnkom vyhriatej Južnej Amerike. Bystrá dánska komédia prináša príbeh muža, ktorý sa nemieni len tak ľahko vzdať svojej rodiny a dobrého života. So šestnásťročným pubertálnym synom, ktorý toho veľa nenarozpráva, pretože je presvedčený, že to podstatné už povedali Albert Camus a Søren Kierkegaard, sa vydá na zdanlivo pokojný výlet, ktorý sa zakrátko zmení na strhujúcu jazdu. Nechýba víno, futbal, ba ani pravé argentínske tango.

SLOBODA NIE JE ZADARMO

Nový slovenský dokumentárny film Absolventi s podtitulom Sloboda nie je zadarmo je o zápase mladého človeka, ktorý sa po absolvovaní štúdií na Slovensku ocitne v realite a musí sa prispôsobovať potrebám spoločnosti. Mnohokrát musí pristúpiť na tvrdé podmienky, mimo svojich záujmov a predstáv. Ideály a sny narážajú na globálnu finančnú krízu, absolventi nevedia presne, ako sa riadiť pravidlami trhu a majú pocit, že žijú v nespravodlivej krajine. Sme slobodní, ale do akej miery sme schopní zobrať svoj osud do vlastných rúk a zápasiť o vlastnú existenciu? pýtajú sa tvorcovia filmu. Medzinárodná porota MFDF Jeden svet v Bratislave snímke udelila čestné uznanie v kategórii Slovenský dokumentárny film 2011/2012 za „trefné pomenovanie dezilúzie mladej generácie, ktorá sa má stať budúcnosťou Slovenska“. Film sa v kinách premieta s anglickými titulkami.

ASFK VZNIKLA V APRÍLI 1993. TENTO MESIAC OSLAVUJE 20. NARODENINY!

ASFK VZNIKLA V APRÍLI 1993. TENTO MESIAC OSLAVUJE 20. NARODENINY!

Občianske združenie, ktoré sa okrem distribúcie artovej kinematografie v slovenských kinách aktívne venuje metodickej asistencii pre filmové kluby, podpore a udržaniu existencie kamenných kín, mnohým vzdelávacím a kultúrnym projektom, organizuje dve najvýznamnejšie putovné celoslovenské filmové podujatia MFF FEBIOFEST a prehliadku PROJEKT 100, vydáva filmologickú literatúru, atď. vzniklo pred dvadsiatimi rokmi. Sledujte nás na FB a na našej webstránke, máme pre vás pripravené súťaže o lístky do filmových klubov, o zaujímavé filmologické publikácie a mnoho iného. Oslavujeme existenciu filmových klubov, oslavujeme kvalitnú kinematografiu; filmových tvorcov a predovšetkým našich divákov, ktorí ešte stále prichádzajú do kín, aby si okrem zábavy dopriali aj výnimočný filmový a kultúrny zážitok.

PIATE VÝROČNÉ CENY ASFK

MFF FEBIOFEST POTRVÁ AŽ DO 14. APRÍLA

Jubilejný 20. ročník Medzinárodného filmového festivalu FEBIOFEST 2013 sa v Bratislave skončil. Dramaturgický výber programu sa postupne presúva do ďalších šiestich slovenských miest, kde potrvá až do 14. apríla. 22.3. - 27.3. Trenčín - Artkino Metro / 25.3. - 27.3. Banská Bystrica - FK v Múzeu SNP / 2. 4. - 6.4. Martin - Kino Strojár / 8.4. - 10.4 Prievidza - FK ´93 / 8.4. - 11.4. Trnava - Kino Hviezda / 10.4. - 14.4. Prešov Kino Scala. V Bratislave festival počas jedného týždňa navštívilo vyše sedem tisíc divákov. Videli 130 filmov v štrnástich programových sekciách na 156 predstaveniach. Na divákov v šiestich slovenských mestách čaká ešte vyše 40 projekcií. Okrem nových slovenských filmov, či horúcich festivalových noviniek k nim poputuje napríklad aj pásmo víťazných filmov Súťaže krátkych filmov krajín V4, ktoré prinesie štyri víťazné filmy - tri z nich sú zo slovenskej produkcie.

PIATE VÝROČNÉ CENY ASFK

PIATE VÝROČNÉ CENY ASFK

Počas slávnostného otvorenia MFF FEBIOFEST boli už po piatykrát udelené Výročné ceny Asociácie slovenských filmových klubov v štyroch kategóriách. Najlepším klubovým filmom v distribúcii za rok 2012 sa stala iránska oscarová snímka Rozchod Nadera a Simin (r. A. Farhádí). Najlepším filmovým klubom za rok 2012 sa stal FK Alternatíva, ktorý pôsobí v kine Strojár v Martine. Výročnou cenou za prínos klubovému hnutiu tento rok ASFK ocenila zakladateľa filmových klubov a kín filmového diváka v 60. rokoch, filmového distribútora a producenta Jana Jíru. Výročnú cenu ASFK za prínos svetovej kinematografii si v Bratislave osobne prevzal významný poľský režisér, scenárista, producent, výtvarník, básnik a skladateľ Lech Majewski.

PÁSMO VIŤAZNÝCH FILMOV ZO SÚŤAŽE V4 PUTUJE PO SLOVENSKU.

20. MFF FEBIOFEST 2013 tento rok po prvýkrát zaradil do programu medzinárodnú súťaž krátkych filmov krajín V4. Súťažné filmy posudzovala trojčlenná medzinárodná porota, ktorá udelila Hlavnú cenu SAPA s podporou Vyšehradského fondu spojenú s finančnou prémiou 3000 Eur a dve Zvláštne ceny. Diváci jednému z filmov v tejto súťaži udelili aj Cenu divákov.  Hlavnú cenu získal poľský dokumentárny film Píšťalka (2012) Grzegorza Zariczneho. Zvláštnu cenu poroty získal slovenský animovaný film Mesiac (2012) režiséra a výtvarníka Ondreja Rudavského. Zvláštnu cenu poroty získal aj slovensko-český hraný film slovenského režiséra Aramisova  Cagey Tigers (2011). Cenu divákov si odniesol slovenský hraný film Výstava (2013) Petra Begányiho a Andreja Kolenčíka. Pásmo zložené z víťazných filmov uvidia diváci vo všetkých šiestich festivalových mestách, ktoré postupne až do 14. apríla predstavia aj dramaturgický výber ďalších filmov z programu jubilejného Febiofestu.

Viac info

CERVANOVÁ

UŽ V MÁJI PRÍDE DO KÍN DOKUMENTÁRNA TRAGÉDIA KAUZA CERVANOVÁ

Dlho očakávaná dokumentárna tragédia scenáristu, režiséra a producenta Roba Kirchhoffa s podtitulom Pravda je jednoduchá. Lži sú zložité bude mať premiéru 16. mája. Robert Kirchhoff v novom filme skúma šokujúce zákulisie najdlhšieho prípadu v dejinách československej justície, ktorý sa začal v roku 1976. Odkrýva tajné spisy, hry ŠtB-ákov a komunistických politických elít, spovedá svedkov, ktorí nikdy nestáli pred súdom, ozrejmuje nové skutočnosti a fakty o jednej z najväčších tráum slovenskej justície. V neposlednom rade prináša osobné výpovede mužov, ktorým sa nekonečný a tajomný prípad stal celoživotným údelom a nočnou morou. Kriminálny čin je prostriedkom k zobrazeniu mechanizmu strachu, absurdity a podivuhodného riadenia osudu, ktorý prechádza od obdobia normalizácie až do súčasnosti. Scenár a réžia: Robert Kirchhoff / Kamera: Ján Meliš / Strih: Jana Vlčková, Adam Brothánek / Hudba: Peter Zagar

PÁTRANIE PO SUGAR MANOVI

NOVÁ PREMIÉRA - PÁTRANIE PO SUGAR MANOVI

Pátranie po Sugar Manovi rozpráva neuveriteľný, ale pravdivý príbeh Rodrigueza - najväšej rockovej hviezdy 70. rokov, ktorá nezažiarila. Dvaja producenti objavili Rodrigueza na konci 60. rokov v zadymenom zapadnutom bare v Detroite. Boli očarení a presvedčení, že piesne plné silných melódií a prorockých textov mu prinesú povesť najväčšieho hudobníka svojej generácie. Dva albumy, ktoré nahral, boli však nanešťastie úplným prepadákom. Rodriguez sa vytratil zo scény a ostali po ňom len historky o samovražde na pódiu. Jedna pirátska nahrávka se náhodou dostala do Južnej Afriky, ktorú práve apartheid odrezal od zvyšku sveta. Rodriguez sa tu na nasledujúcich dvadsať rokov stal fenoménom slávnejším ako Rolling Stones. Snímka, ktorá tento rok získala Oscara pre najlepší dokumentárny film sa vydáva po stopách dvoch fanúšikov, ktorí chceli zistiť, čo sa s ich hrdinom v skutočnosti stalo. Objavia veľmi prekvapivé skutočnosti. Premiéra 23.5..