Klubový film
Február / 2013
PREMIÉRA / 7.2. / LÁSKA

Zlatá palma z MFF Cannes, Ceny Európskej filmovej akadémie (EFA) v štyroch kategóriách vrátane ceny EFA za najlepší európsky film roku 2012, Zlatý glóbus pre najlepší film roku 2012, nominácia na Oscara za rok 2012. Vo februári sme uviedli do kín najnovší film rakúskeho režiséra Michaela Hanekeho, ktorému do zbierky najvýznamnejších svetových filmových cien chýba už len Oscar (Láska získala až 5 nominácií!). O tom, komu americká filmová akadémia (AMPAS) tento rok ocenenia udelí sa rozhodne 24. februára 2013. Láska s Jean-Loiusom Trintignanom, ktorý sa rozhodol rolu Georga v tomto filme prijať napriek tomu, že už nenakrúca a Emannuelle Riva, nominovanou za svoju úlohu na Oscara je majstrovským intímnym dielom o láske na sklonku života a je pokladané za najláskavejšiu z Hanekeho snímok.

PREMIÉRA / 14.2. / KLIP

Kontroverzný film len 29-ročnej srbskej režisérky Maje Miloš, ktorý kritici pri hodnotení často prirovnávajú k pornokinematografii, no svorne mu tiež prisudzujú významnú umeleckú hodnotu, prišiel do slovenských kín presne na Valentína. Nespútaný výlet životom srbskej stredoškoláčky plného drog, násilia, či explictiného sexu budú mnohí diváci zrejme sledovať s pocitom rozčarovania, no snímka natoľko zaujala napríklad medzinárodnú porotu prestížneho MFF Rotterdam 2012, že jej udelila Zlatého tigra. Podľa slov režisérky je čistým obrazom skutočnosti, ktorú veľmi dobre pozná. Klip bez akéhokoľvek pátosu a moralizovania približuje život hedonistickej srbskej mládeže, ktorá trávi detstvo na internete a telefón s foťákom a kamerou je pre ňu nástrojom sebavyjadrenia a komunikácie s okolím. Pod reťazou vypätých epizód sa ukrýva neobyčajne silný a krehký odkaz o tých nejdôležitějších veciach v živote mladého človeka.

PREMIÉRA / 21.2. / HOLY MOTORS

Leos Carax – nevyspytateľný enfant terrible a najvýraznejší predstaviteľ francúzskeho neobarokového filmu 80. rokov sa vracia po trinástich rokoch odmlky a hneď triumfálnym spôsobom. Vo filme, ktorý mal podľa mnohých získať Zlatú palmu na MFF Cannes 2012, no „vyfúkla“ mu ju napokon Láska M. Hanekeho stvárnil režisérov verný herecký predstaviteľ Denis Lavant tajuplného pána Oscara. Počas jedného dňa od úsvitu do súmraku na seba berie najrôznejšie identity v znepokojivej show snímanej neviditeľnými kamerami. Uhrančivé predstavenie srší obdivom k Parížu, vzdáva hold kinematografii za sprievodného spevu Kylie Minogue a je metafilmovou odyseou plnou originálnych nápadov a nevyspytateľného humoru. Caraxov prepracovaný filmový experiment je jedným z najoriginálnejších diel uplynulého roka.

PREMIÉRA / 28.2. / NOVÝ ŽIVOT

V roku 2005 sa otec dokumentaristu Adama Oľhu rozhodol opustiť svoju ženu a šesť detí a začať nový život. Adam, najstarší zo súrodencov, syn významnej slovenskej divadelnej a filmovej herečky Jany Oľhovej a náhle jediný muž v rodine sa podujal preskúmať otcove staré obrazové záznamy. Porovnáva ich so súčasnosťou a pokúša sa zistiť, čo viedlo k radikálnej zmene v živote. jeho otca. Mapuje vzťah rodičov od jeho začiatku, odhaľuje problémy v komunikácii medzi mužom a ženou a pozoruje, ako sa problémy rodičov odrazili v živote jeho piatich sestier. Nový život je Oľhovým magisterským filmom a je veľmi intímnym záznamom o pyramíde rodinných vzťahov. Z prestížneho medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov MFDF v Jihlave si odniesol významné ocenenie – Cenu divákov.

FILMY Z PROJEKT-u 100 SI PRIŠLO POZRIEŤ VYŚE 14 TISÍC DIVÁKOV
ONEDLHO UVEDIEME DO KÍN 4 CELOVEČERNÉ SLOVENSKÉ DOKUMENTY A JEDEN KRÁTKOMETRÁŽNY ANIMOVANÝ FILM

V prvom polroku 2013 prinesie ASFK do kín po Krehkej identite Zuzany Piussi, ktorá mala premiéru 10. januára a práve sa hrá v kinách, ďalších päť dokumentárnych filmov: Nový život Adama Oľhu, ktorý si z MFDF Jihlava odniesol Cenu divákov bude mať premiéru v slovenských kinách už 28. februára. 7. marca príde do kín dokumentárny film mladej českej režisérky – dcéry známeho dokumentaristu Jana Špátu a Olgy Sommerovej. Najväčšie prianie Olgy Špátovej je voľným pokračovaním dvoch rovnomenných predchádzajúcich projektov jej otca. V apríli zasa prinesieme do kín dokument Pala Korca z prostredia liečebne v stupavskom kaštieli – Exponáty alebo príbehy z kaštieľa (premiéra 11.4.), dokument Absolventi – sloboda nie je zadarmo Tomáša Krupu príde do kín 25. apríla a krátky experimentálny animovaný film Ondreja Rudavského Mesiac uvedieme tiež v apríli. Všetky tieto tituly nájdete aj v programe 20. Febiofestu, ktorý sa začne 15. marca v Bratislave.

KLUBOVÝ JUKEBOX – NOVÁ SEKCIA V RÁMCI JUBILEJNÉHO 20. FEBIOFESTU
PRIPRAVUJEME 20. MEDZINÁRODNÝ FILMOVÝ FESTIVAL FEBIOFEST

20. Medzinárodný filmový festival Febiofest 2013, ktorý je jedným z dvoch najdôležitejších celoslovenských filmových podujatí, ktoré organizuje Asociácia slovenských filmových klubov v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom sa bude konať od 15. marca v siedmich slovenských mestách. Mesiac trvajúce podujatie, ktoré prinesie výber z toho najkvalitnejšieho, čo sa za posledný rok nakrútilo na Slovensku, v Čechách a vo svete opäť ponúkne mimoriadne bohatý program. Jedna z troch profilových sekcií napríklad predstaví prierez tvorbou azda najvýznamnejšieho európskeho tvorcu Michaela Hanekeho. V ďalšej uvedieme tvorbu mladého uznávaného maďarského režiséra Benca Fliegaufa a tretí profil bude venovaný „domácemu“ režisérovi, hercovi a spisovateľovi Jiří Menzlovi. Výraznou novinkou v programe bude súťaž krátkych filmov z krajín V4, v ktorej bude o ocenenie najlepší krátkometrážny film V4 súťažiť 20 titulov z Maďarska, Poľska, Česka a Slovenska.

KLUBOVÝ JUKEBOX
KLUBOVÝ JUKEBOX

Novou sekciou v rámci pripravovaného 20. Febiofestu 2013 bude Klubový Jukebox – výber „šitý divákom na mieru“. V diváckom hlasovaní zverejnenom od decembra 2012 do 25. januára 2013 na sociálnej sieti totiž sami diváci rozhodli, že z Top 20 filmov z klubotéky ASFK sa v rámci 20. Febiofestu odpremieta 5 najlepších titulov. Z 20 najúspešnejších klubových filmov najviac hlasov získalo týchto päť: Adamove jablká Andersa Thomasa Jenseho (ilustračné foto) – jeden z najhranejších a najobľúbenejších klubových filmov na Slovensku; Turínsky kôň – údajne posledné dielo jedného z najdôležitejších maďarských fimárov súčasnosti Bélu Tarra; kultové Zrkadlo Andreja Tarkovskeho – jeden z jeho najnáročnejších filmov; mimoriadne citlivá a realistická dráma 4 mesiace, tri týždne, dva dni rumunského režiséra Christiana Mungiu ocenená Zlatou Palmou z MFF Cannes 2007 a Dom obesenca Emira Kusturicu, azda najobľúbenejší Kusturicov film v našich končinách, o čom svedčí aj divácke hlasovanie.

RECENZIA: NOVÝ ŽIVOT

„Adam Oľha už žil v Prahe, keď sa jeho otec odsťahoval a pri krátkych pobytoch doma sa ho už nikdy neodvážil opýtať, prečo odišiel. Nestihol to ani vo filme. „Otec isto čakal, že sa ho to pri nakrúcaní spýtam. Možno, že sa ho to už nikdy nespýtam. Taká otázka sa nedá položiť jednoznačne, nedá sa na ňu ani jednoznačne odpovedať. Na odchod bývajú komplikované odpovede, my všetci si to musíme v hlave nejako prefiltrovať,“ hovoril v Jihlave režisér. „Za zásadnejšiu otázku tohto filmu preto považujem: Prečo môj otec prestal fotiť?“

RECENZIA: KLIP

„Nedá se říci, že by KLIP nějakým způsobem reflektoval dědictví války v bývalé Jugoslávii. Důraz režisérka klade především na vykreslení současných představ teenagerů o tom, jak fungují vztahy. Jejich pokřivení v souvislosti s využíváním moderních informačních technologií, velký vliv hudebních klipů s hrdiny ve značkových oblečcích, opulentních vilách a nablýskaných autech. To je meta, kterou bělehradští teenageři uznávají.(…) Realita života srbské mládeže je o dost drsnější než by se mohlo zdát. Neplatí zdaleka to, co vidíme v amerických seriálech z prostředí školních lavic. V Bělehradě jsou to jen samé noční pařby, sex, důraz na vlastní prožitky (možno číst i jako sobeckost.”