Klubový film
August / 2012
PREMIÉRA  02. 08. / VOLÁM SA OLIVER TATE

Režijný debut Richarda Ayoadeho "Mossa" s IT Crowdu (online seriál Ajťáci) je o15-ročnom Oliverovi, o jeho divných rodičoch a o jeho divnej frajerke. Oliverov otec je morský biológ, matka má pomer s mystickým magorom Grahamom, a frajerka Jordana je podpaľačka.... Film vznikol podľa slávnej predlohy Joea Dunthorneho Submarine, ktorá je nekonvenčným a podmanivým príbehom o dospievaní. Nadväzuje na najlepšiu tradíciu britských komédií, ktoré sú, no zároveň nie sú do smiechu. Vtipné, retro štylizované dielo s inteligentným humorom a nadhľadom mladého režiséra nigérijsko-nórskeho pôvodu máte možnosť vidieť v kinách práve teraz!

PROJEKT 100 SA ZAČNE 6. SEPTEMBRA!

18. ročník najväčšej edukatívnej putovnej prehliadky na Slovensku sa začne už o mesiac a potrvá až do 31. decembra. Prehliadka, ktorá sa každý rok uskutočňuje najmä vďaka záujmu, nezištnej spolupráci a koordinácii filmových klubov a kamenných kín a ich dramaturgov zavíta tento rok do týchto 29 miest: Bratislava, Banská Bystrica, Banská Štiavnica, Bytča, Dolný Kubín, Handlová, Humenné, Kežmarok, Kremnica, Levice, Lučenec, Malacky, Martin, Modra, Nitra, Nové Mesto nad Váhom, Pezinok, Piešťany, Prešov, Prievidza, Rimavská Sobota, Sereď, Spišská Nová Ves, Šaľa, Trenčín, Trnava. Viac informácii o filmoch a programe hľadajte aj v septembrovom špecializovanom vydaní mesačníka Film.sk – Projekt 100-2012.

PROJEKT 100 VRACIA NA PLÁTNA SLOVENSKÝCH KÍN FILMOVÝ KUMŠT

„Ak je nejaký film zaradený do Projektu 100, považujem to za punc kvality a isté odporúčanie, že tento film sa oplatí zhliadnuť. Myslím si, že pôvodný zámer tvorcov projektu sa postupne rozrástol a dnes je to akýsi zabehnutý mechanizmus, ako vyberať a najmä distribuovať dobré filmy do filmových klubov v Česku aj na Slovensku. Mám tú výhodu, že v Bratislave je viacero filmových klubov, ktoré sú relatívne dobre zásobované novými aj výberovými staršími titulmi, ale pre menšie kluby a divákov v menších mestách je Projekt 100 nesmierne užitočný.“
Juraj Kubica, výskumný pracovník, propagátor astronómie a Miliónty divák Projekt-u 100 V rozhovore pre Film.sk/12/2011!

P100-2012: NEHA

..„V duchu šulíkovských paradoxov sa jeho novátorský režijný debut Neha (1991) stal posledným celovečerným filmom, ktorý bol vyrobený v starých štúdiových podmienkach na bratislavskej Kolibe. Otvoril ním svoju voľnú, vnútornou logikou jasne previazanú „trilógiu vzťahov“: trojicu filmov, v ktorých sa komorne a po svojom snažil reagovať na nečakaný spoločenský vývoj. Nehu, rozprávajúcu o strate a rozpade základných hodnôt, pripravoval spolu so scenáristom Ondrejom Šulajom v pomerne neprehľadnej dobe. Staré pravidlá hry prestávali platiť, nové sa ešte nestihli sformovať...“
Zuzana Gindl Tatárová. Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: BOHÉMSKY ŽIVOT –  TRAGIKOMÉDIA O PARÍŽSKEJ BOHÉME NA FÍNSKY SPOSOB

...„Ak by sme mali Kaurismäkiho tvorbu charakterizovať vo všeobecnosti, mohli by sme povedať, že nakrúca nízkorozpočtové autorské filmy, pričom scenáre i adaptácie literárnych predlôh si píše prevažne sám. Z hľadiska filmovej poetiky ho môžeme považovať za klasika, ktorý uprednostňuje hollywoodsky spôsob snímania, typický pre americký film 40. a 50. rokov minulého storočia. Väčšinou sa v jeho filmoch objavujú tí istí obľúbení herci, ktorým dôveruje a viaže ho k nim úprimné porozumenie. A práve priateľstvo, vyznávanie rovnakých životných princípov, sloboda tvorby a zápal pre múzy sú atribúty, ktoré nachádzame v nostalgicky ladenom svete filmu Bohémsky život...“
Martin Palúch. Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: ŽIVOT BRIANA

...„Život Briana je najprv veľmi vtipný film, komédia, ktorá rešpektuje fakt, že ona sama – komédia je jednou z podôb drámy, bez ohľadu na to, aké konkrétne postupy využíva. Vidíme ich celú škálu, od fyzickej komiky krutosti, ktorej gagy nepotrebujú samostatnú dramatickú stavbu, ale vystačia si s prostoduchou smiešnosťou kopancov do zadku, až k vysoko sofistikovaným vtipom pracujúcim s poetikou dada a nonsensu. Aj pri nich je veľmi dôležité, že sa vzťahujú k čomusi mimo filmu, k životnej skúsenosti, ktorá vo filme nie je obsiahnutá, ale je našou súčasťou. Tam, kde my zvykneme klásť rečnícke otázky, na ktoré nečakáme odpoveď, Život Briana bez zaváhania odpovedá...“
Juraj Malíček. Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: CHLAPEC NA BICYKLI. FILMY-PORTRÉTY

„Orly učia lietať svoje mláďatá zvláštnym spôsobom. Orol-otec si orliatko vezme na chrbát a vyletí s ním veľmi-veľmi vysoko. Potom nakloní telo, mláďa sa zošmykne, nemotorne, neprimerane zbrklo máva krídelkami, nevie využiť vzdušné víry, vlastne sa takmer voľným pádom rúti dolu. Ale opustené otcom je len naoko. V poslednej chvíli, keď už smrť orlíčaťa vyzerá neodvratne, otec-orol priletí, vezme ho na chrbát a letí s ním hore. Chlapec Cyril je ako to zošmyknuté orlíča. Ešte je malý, ešte je priskoro na to, aby vedel lietať, je vydaný vírom napospas. Otec je preč. Zem sa blíži. A s ňou smrť. Telesná, alebo možno „iba“ duševná. Priletí niekto, aby Cyrila zachránil?...”
Zuzana Mojžišová. Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: ČO JE TO TRAINSPOTTING?

Dušan: Boyle sa určite inšpiroval videoklipmi, celou tou MTV kultúrou. A povýšil ju na umenie. Dal jej v Trainspottingu obsah. Klip je založený na tom, že ho máš vidieť viackrát. Preto sú tam také rýchle strihy - aby si si ho chcel pozrieť znova a odhalil tak všetko, čo je zakódované v obraze. A pritom si chtiac-nechtiac musíš vypočuť aj pesničku...
Ivan: Dobre, súhlasím. Ale zároveň je to "okrem iného" film o mládeži, ktorá sa nechce prispôsobiť establishmentu, hľadá si svoju vlastnú alternatívnu budúcnosť, identitu. Niektorí z nich to hľadanie neprežijú a v závere samozrejme zistia, že to tak nejde. Že nejaké konvencie jednoducho dodržiavať treba. Smutné, ale múdre. Vlastne také konzervatívne posolstvo.
Dušan: Keď chceš byť v dospelosti kvalitný človek, v mladosti musíš byť anarchista! Ivan: A vieš, aká je najčastejšia otázka v súvislosti s Trainspottingom?
Dušan: Aká?
Ivan: Že čo znamená "trainspotting".
Dušan: A?
Ivan: Vygoogluj si.
Martin Ciel. Celý rozhovor Dušana a Ivana nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: ROZCHOD NADERA A SIMIN. PREDSTAVY O BUDÚCNOSTI ALEBO ROZCHOD V SÚČASNOM  IRÁNE.

...„Zostáva iróniou, že prvý iránsky víťaz Oscara prichádza v čase, keď je nemožné vziať do rúk noviny bez toho, aby sme nenarazili na neustále preberanú tému napätia medzi USA a Iránom. Takisto poburujúca je aj skutočnosť, že svetovo uznávaní tvorcovia iránskej kinematografie sú vo väzení (Jafar Panahi) či nakrúcajú svoje filmy mimo svojej krajiny (Abbas Kiarostami). V istom zmysle je preto pozitívom, že Rozchod získal svetové meno a takisto, že sa film dostal aj do našej domácej distribúcie....“
Daniel Vadocký. Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: HANBA. O OBRAZE, POVRCHU A TELÁCH V PRIESTORE.

“Postava Brandona a jej príbeh stoja na niekoľkých základných prvkoch. V prvom rade to je povrch. Podobne ako pri Bobbym Sandsovi v Hlade, aj Brandonove prežívanie (resp. to, čo nám z neho McQueen ukazuje) je zbavené akejkoľvek hĺbky: a síce nie v tom zmysle, že by išlo o povrchné postavy (hoci sa to tak niekomu, najmä v prípade Brandona môže javiť), ale nemáme možnosť nazrieť do ich vnútra, preniknúť do motívov ich konania, pochopiť ich. McQueen nám neponúka žiadnu možnú perspektívu „vhľadu“ – ani psychologickú, ani morálnu, ani emocionálnu, ani metafyzickú.(…) Brandon je skrátka ponechaný napospas vlastnému telu...”
Michal Michalovič Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012: ČIERNA MAČKA BIELY KOCÚR. SMIECH AKO NÁSTROJ NA ZVRÁTENIE SMRTI.

„Príbeh filmu Čierna mačka, biely kocúr je vcelku veľmi jednoduchý a v podstate zodpovedá Kusturicovmu trvalému záujmu o iniciačné príbehy – teda príbehy dospievania či dozrievania cez sériu skúšok. Tentokrát je dospievanie podané cez prizmu iniciačnej rozprávky, v ktorej sa počiatočný stav rovná idyle a príbeh sa odvíja od jej narušenia až po jej záverečné znovunastolenie. Aj preto film končí trojitou svadbou, porážkou smrti a zmierením dvoch rozhádaných bossov. Takáto explózia drobných happy endov by snáď mohla vyústiť do prvého Kusturicovho filmu bez otvoreného, nejednoznačného až melancholického záveru – no nie je tomu tak. Jeden z čerstvo zosobášených párov nastupuje na loď plaviacu sa po Dunaji a znovunastolenú idylu opúšťa. Film sa tak vracia k svojmu východisku – k alúzii na spoločenskú situáciu v krajine, v ktorej vznikol.“
Jana Dudková pre pripravované číslo Film.sk/09/Projekt100-2012

P100-2012: V TME. SVETLO V TEMNOTE DOBY.

“Všetko sa to začalo až 2. svetovou vojnou, keď zúrivá a nenávistná antisemitská fašistická ideológia urobila zo Židov parazitov priživujúcich sa nielen na tele nemeckého národa, ale aj na väčšinovom obyvateľstve Ľvova. Znížiť Židov na úroveň vší alebo krýs nebolo len otázkou poníženia, od samého začiatku išlo o ich konečnú likvidáciu. (...) Vďaka pohotovému vyhodnoteniu situácie sa podarilo skupinke Židov dostať do kanálov, kde prečkali besnenie fašistov. Na jednej strane im kanály poskytovali pomerne bezpečný úkryt, na druhej strane neposkytovali nijakú možnosť obživy. A tak Židia čakali na zázrak. Osudovým v pozitívnom zmysle sa pre nich stalo stretnutie s Leopoldom Sochom.“
Peter Michalovič pre pripravované číslo Film.sk/09/Projekt100-2012

P100-2012: CHLAPEC NA BICYKLI. FILMY-PORTRÉTY

..“Posolstvo filmu autor nijak neskrýva. Vyjadruje jednoduchú moralitu, z ktorej sa už pomaly, i keď neprávom, stalo klišé. Hovorí o tom, že neznášanlivosť alebo podmaňovanie si druhej osoby, či už na základe rasových, etnických, kultúrnych alebo jazykových odlišností, by sme nemali akceptovať a musíme sa naučiť rešpektovať prirodzené odlišnosti. Neľudskosť správania k Saartjie na základe jej rasových, telesných a rodových odlišností je veľmi univerzálna. Kechiche sa prvýkrát počas svojej filmárskej kariéry venuje historickej látke, ktorú sa snaží zobraziť verne. Jeho príbeh je nadčasový a napriek tomu, že sa odohráva v Londýne a v Paríži na začiatku 19. storočia, prekračuje rámec dejín...”
Nina Šilanová. Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

P100-2012 ŠPECIÁL: NESMRTEĽNÝ NOSFERATU

...“Ak Kabinet doktora Caligariho v réžii Roberta Wieneho patrí medzi najčastejšie alebo najrozpornejšie citované diela a Metropolis Fritza Langa medzi nemé filmy s najväčším počtom reštaurovaných či dodatočne ozvučovaných verzií, tak Nosferatu nepochybne môže súťažiť medzi filmami s najväčším počtom „remakov“, parafráz, voľných pokračovaní či rôznych napodobenín. No a spolu s grófom Draculom má gróf Orlock alias Nosferatu určite popredné miesto medzi najčastejšie stvárňovanými filmovými postavami, pričom pokojne môže v tomto smere súperiť o prvenstvo s Ježišom Kristom. Je totiž jeho priamym protikladom – diabol v (polo)ľudskom tele, princíp večnej smrti prebývajúcej v živom organizme, symbol zla, personifikácia hrôzy a tajomnosti či výraz obskúrnych zákutí ľudskej mysle”...
Martin Šmatlák Celý článok nájdete v pripravovanom čísle Film.sk/09/Projekt 100-2012

NAJVIAC DIVÁKOV LÁKA MIESTNOSŤ SAMOVRAHOV

Poľský film mladého režiséra Jana Komasu, inšpirovaný skutočným príbehom už videlo vyše 6 tisíc divákov! S veľkým náskokom sa tak stal najnavštevovanejším filmom prvého distribučného polroka ASFK.Ďalšími dielami, ktoré si do kín prišlo pozrieť najviac divákov sú najnovšia snímka Aki Kaurismäkiho Le Havre, ktorú uvádzame spolu so slovenským animákom Posledný autobus, Nevestinec Bertranda Bonella, Melancholia Larsa von Triera a české Poupata Zdeňka Jiráského.