Klubový film
Máj /2012
PREMIÉRA 03.05. / HAMLET PODNIKÁ

Už samotný názov filmu Aki Kaurismäkiho z roku 1987 naznačuje, ako ďaleko si režisér dovolil „odskočiť“ od predlohy pri spracovaní kanonickej drámy svetovej literatúry. Toto nadčasové Shakespearovo dielo prenáša do súčasného Fínska, do rodiny podnikateľov, a vytvára jeden zo svojich magických čiernobielych svetov, ktoré sa nám prostredníctvom silnej štylizácie prihovárajú slovami každodennej pravdy. Pri hľadaní paralel s vyše 400-ročnou drámou postupuje s obdivuhodnou dômyselnosťou.

PREMIÉRA 10.05./ LOLLIPOP MONSTER

Stredoškoláčky Ari a Oona sú veľmi odlišné a predsa také podobné. Copatá blondínka Ari pochádza zo spokojnej trendy rodinky, ako vystrihnutej z katalógu. Tmavovláska Oona vyrastá v umeleckom prostredí a  zasekla sa v temnom berlínskom undergrounde 80. rokov. Scenáristka a režisérka Ziska Riemann (1973) pochádza z Berlína, publikuje vlastný komiksový internetový časopis. Nakrútila niekoľko krátkych filmov, píše poviedky, scenáre, vydala sólový album, vyštudovala alternatívnu medicínu a je odborníčkou na Shiatsu terapiu...Lollipop Monster jej jej celovečerný debut.

PREMIÉRA 17.05./ POUPATA

Poupata rozprávajú príbeh výhybkára na železničnej trati Jardu Hrdinu, ktorý je závislý na hracích automatoch, žije v malom meste a jeho rodina sa postupne rozkladá. Každý z jej členov žije pre svoj vlastný ideál... Pomerne všedný príbeh, no spracovaný nevšedným spôsobom, ktorý filmu vyniesol Českých levov v kategóriách najlepší film roka 2011, najlepšia kamera, najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe.

PREMIÉRA 30.05. / PRÍLIŠ MLADÁ NOC + DUST AND GLITTER

Príbeh dvoch dvanásťročných chlapcov, ktorí sa deň po Silvestri náhodne ocitnú na zvláštnej oslave je intímny a veľmi aktuálny. Autenticky, až surovo zobrazuje súčasné partnerské vzťahy, pričom nekompromisne odkrýva ich prázdnotu. Film mladého slovinského režiséra Olma Omerzu bol ako jediný zaradený do sekcie Forum na prestížnom 62. Berlinale 2012. V slovenských kinách bude uvedený s jedenásťminútovým „animákom“ Michaely Čopíkovej Dust and Glitter, inšpirovaný mestom San Francisco.

FEBIOFEST 2012 SA SKONČIL

Febiofest 2012 sa začal 29. marca a trval až do 22. apríla. 25 dní, 7 slovenských miest, 15 programových sekcií, 90 filmov, 176 predstavení, 11 kamenných kín, sprievodné podujatia, vzácni hostia...
Desať najnavštevovanejších filmov: Rozchod Nadera a Simin / Poupata / Le Havre + Posledný autobus / Pygmejovia – deti džungle / V tme / Momentky / Hanba / Příliš mladá noc + Dust and Glitter / Happy HappyWin Win. Febiofest 2012 je s počtom divákov takmer 10 tisíc najnavštevovanejším ročníkom za posledné tri roky..

ŠTVRTÉ VÝROČNÉ CENY ASFK SÚ ROZDANÉ

Počas slávnostného otvorenia Febiofestu 2012 boli 29. marca v Bratislave udelené štvrté Výročné ceny ASFK v štyroch kategóriách: najlepším klubovým filmom za rok 2011 sa stala Melancholia Larsa von Triera, najlepším filmovým klubom za rok 2011 je FK Naoko v Trnave, pôsobiaci v kine Hviezda. Výročnú cenu za prínos svetovej kinematografii si osobne prevzala režisérka Agnieszka HollandVýročnú cenu za prínos slovenskej kinematografii a klubovému hnutiu prebral Martin Šulík.

JARNÝ PROGRAMOVACÍ SEMINÁR SA KONÁ OD 25. DO 27. MÁJA

Blíži sa jarný programovací seminár zástupcov 43 filmových klubov (FK) registrovaných v ASFK. Pracovný program bude spojený s premietaním filmových noviniek ASFK pripravených na druhý polrok. Hlavnou témou tvorivo-pracovného stretnutia bude  digitalizácia kamenných kín a s ňou spojený trend – ich možný zánik. Súčasťou edukatívneho seminára bude pracovná porada zástupcov FK a k filmom sú naplánované lektorské úvody a odborné besedy. Podujatie sa koná v prostredí Krpáčova a v kine Mostár v Brezne.

PROGRAM VYBRANÝCH KÍN A KLUBOV NA MÁJ

Okrem čerstvých noviniek v slovenskej distribúcii sa budú v rôznych kinách po celom Slovensku hrať aj naše staršie skvosty. Tento mesiac máte šancu opäť vidieť skvelý animák Panika v mestečku, môžete si zájsť na kultové Psycho A. Hitchcocka, na Spalovača mrtvol (podľa ankety časopisu Týždeň najlepší český film všetkých čias), alebo na ázijskú „Ameliu“ Občan pes. Hľadajte v programe vašich najbližších kín a klubov.

SLNKO V SIETI ZA NAJLEPŠÍ ZAHRANIČNÝ FILM V SLOVENSKEJ DISTRIBÚCII

Z tohtoročného udeľovania prestížnych národných filmových cien Slnko v sieti  si ASFK odniesla cenu za uvedenie najlepšieho filmu v slovenských kinách za posledné dva roky – Melancholia Larsa von Triera. V tej istej kategórii bola nominovaná aj Biela stuha M. Hanekeho. Slnko v sieti získali ďalej tieto filmy, ktoré priniesla do kín ASFK: Kamene K. Kerekesovej (najlepší animovaný film), 25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna I. a II. M. Šulíka (najlepší dokumentárny film), Prežiť svoj život J. Švankmajera (najlepší výtvarný počin). Nominované boli aj Posledný autobus (M. Snopek, I. Laučíková) a Nesvadbovo (E. Hníková)

CENY SLOVENSKEJ FILMOVEJ KRITIKY

20. udeľovanie Cien slovenskej filmovej kritiky sa uskutočnilo 28. marca, pri príležitosti odvzdávania výročných cien Igric. O cenách rozhodovalo 42 slovenských filmových kritikov a novinárov a ocenenie pre najlepší zahraničný film v slovenských kinách udelili snímke Melancholia. Za to, že sme film uviedli do kín v SR, sme si odniesli cenu pre distribútora filmu. Cenu získal aj šéfredaktor nášho filmologického časopisu Kino-Ikon Martin Kaňuch, pri príležitosti 15. výročia jeho vydávania.

BUDÚCNOSŤ ARTOVEJ DISTRIBÚCIE A DIGITALIZÁCIA KÍN NA SLOVENSKU
BUDÚCNOSŤ ARTOVEJ DISTRIBÚCIE A DIGITALIZÁCIA KÍN NA SLOVENSKU

Počas Medzinárodného festivalu frankofónneho filmu v Bratislave organizoval časopis Kinečko diskusiu na tému budúcnosti artovej distribúcie a digitalizácie kín na Slovensku. Zúčastnili sa jej zástupcovia kinárov, distribútorov, AVF a kancelárie Media Desk na Slovensku. Napriek pozvaniu však chýbali zástupcovia komerčných prevádzkovateľov kín a distribútorov. Je dôležité, že sa na túto problematickú tému začína diskutovať a že ASFK ako organizácia, ktorá zastrešuje 43 filmových klubov dostala priestor vstúpiť do debaty.

RECENZIA: POUPATA

“Železnica má pre tohto filmára metaforický význam. V Poupatách vytvára pavučinu ciest, ktorými by mohli ľudia odísť preč, keby chceli. Lenže oni to nerobia. "Diváci v tom asi vidia jednoduché riešenie. Ale ľudia, o ktorých rozprávame, to vnímajú inak. Oni so železnicou žijú, pracujú tam, je ich bežnou súčasťou a nepremýšľajú o nej ako o možnosti cesty inam," vysvetlil Zdeněk Jiráský. Podľa neho sú Poupata filmom o ľuďoch, ktorí zotrvačne kotvia na miestach, kam ich vrhla predchádzajúca generácia. Jiráský to považuje za znamenie súčasnej českej periférie.” Daniel Bernát, Pravda

RECENZIA: LOLLIPOP MONSTER

„Dospievanie a s ním spojené vnútorné i vonkajšie konflikty patria k obľúbeným témam filmových tvorcov. Tridsaťosemročná všestranná nemecká umelkyňa Ziska Riemann si po niekoľkých krátkych filmoch vybrala za tému svojho celovečerného debutu proces strácania nevinnosti počas citlivého obdobia dospievania dvojice rozdielnych dievčat. Ak niečo také ako nevinnosť vôbec existuje...“ Martin Kočiško, dramaturg Artkina Za zrkadlom a FK Lúky

31.5. / MÁJOVÝ VÝBER KINO IKON PLUS V KINE LUMIÉRE

Posledný májový štvrtok uvidíte v pravidelnej programovej sekcii Kino-Ikon +, ktorú koncipujú redaktori časopisu Kino-Ikon (dvakrát ročne ho vydáva ASFK spoločne so Slovenským filmovým ústavom) projekciu filmu Ten, ktorý musí zomrieť (1956) Julesa Dassina. V roku 1920 Grécko okupovala Osmanská ríša a celá krajina bola rozvrátená. Príbeh sa odohráva v jednej z dedín, v ktorej sa práve pripravujú pašiové hry. Mešťania i patriarcha vyberajú hlavných predstaviteľov – koktavý pastier má hrať Ježiša, mäsiar bude Judášom... Biblická hra sa však čoskoro začne meniť na realitu…

PROFIL K. KIESLOWSKÉHO V KOŠICKOM FK BIOGRAF
PROFIL K. KIESLOWSKÉHO V KOŠICKOM FK BIOGRAF

Od 26. a 27. mája máte možnosť pozrieť si v košickom filmovom klube miniprofil neopakovateľného poľského režiséra Krzysztofa Kieslowského. Uvidíte jeho staršie filmy: Náhoda (1981), Krátky film o láske (1988), Krátky film o zabíjaní (1987) a Amatér (1979).