Dnes je 17.január 2017, meniny má Nataša, zajtra Bohdana

Katalóg filmov

Katalóg filmov
Samotári

Samotári

Samotáři, Česko, 2000, far., 103 min

Premiéra SR:

Monopol:

do 31.01.2017

Réžia:

David Ondříček

Scenár:

Petr Zelenka, Olga Dabrowská

Kamera:

Richard Řeřicha

Strih:

Michal Lánský

Hudba:

Jan P. Muchow. Rôzne skladby.

Hrajú:

Jitka Schneiderová (Hanka), Saša Rašilov (Petr), Jiří Macháček (Jakub), Ivan Trojan (Ondřej), Labina Mitevska (Vesna), Mikuláš Křen (Robert), Dana Sedláková (Lenka), Hana Maciuchová, František Němec (Hankini rodičia), Tatiana Vilhelmová (prostitútka), Zdeněk Suchý (dealer), Jan P. Muchow (gitarista skupiny Fake Dead)

O filme

Scenár Petra Zelenku, autora Knoflíkářov a mystifikácie Mňága Happy end, zrealizoval syn Formanovho kameramana David Ondříček ako svoj postdebut. Film rozpráva o samote, o determinácii a vášni, o tradícii, z ktorej sa nemožno vymaniť a o hľadaní ideálneho partnera. Česká rodina a český spôsob života sa stávajú divadlom pre turistov (japonských), cynickými obrazmi šťastia, ktoré je možné už len konzervovať, zaznamenávať na videu tak ako hádku dvoch milencov, ktorých rozchodom film začína a ktorých znovuspojením sa skončí. Samotári svojou epizodickou štruktúrou udávajú jeden zo základných trendov súčasného európskeho filmu. Tak ako Tik-takom, Sudom prachu či Knoflíkářmi, aj Samotármi stále dominuje princíp náhody a postmoderných variácií na tému odhaľovania rozdielov medzi (ne)videným a skutočným. A tak, kým za zrkadlovými oknami auta, pred ktorými si „hrdinka“ Helena upravuje make-up, sedí drogový dealer, Macedónka Vesna hľadá v Prahe UFO a strapatý Jakub práve zabúda na dávno odprevadenú milenku a žije život ïalej. Pasívny postoj ku skutočnosti sa zjavuje ako rezignácia na voľbu: video či audiozáznam (rozhlasová súťaž „Nahraj svoju matku“), „feťácky“ nedostatok pamäti, alebo jednoduché upadnutie do pasce ľúbostného happy endu, ktorým (smutne) končí film. Samotári sú humorným generačným filmom s vizuálne efektnou skladbou, držiacou sa v rámci módnej normy. Princíp, ktorý sa dá odvodiť od „novej“ reklamy (Sprite: nevnucuj sa ale nechaj sa (roz)poznať), s typickou (módnou) presnosťou fyziognómií či kostýmov, dopåňa hudba J. Muchowa a všeoživujúci zelenkovský zmysel pre bizarný detail a psychologickú karikatúru.

Režisér

  • Filmový přehled 5/2000, s. 17-18
  • Cinema 12/1999, s. 58
  • Cinema 4/2000, s. 60
  • katalóg MFF Bratislava 2000, s. 47.

Ocenenia

  • 2000: Zvláštna cena poroty FICC + Cena študentskej poroty - Finále Plzeň
  • Cena divákov - MFF Varšava
  • Cena FIPRESCI, Cena ekumenickej poroty, Zvláštne uznanie medzinárodnej poroty - MFF Mannheim
  • Cena divákov - MFF Thessaloniki.

Filmové premíéry