Dnes je 20.September 2017, meniny má Ľuboslav(a), zajtra Matúš

Katalóg filmov

Pieta

Pieta / Pieta, Južná Kórea, 2012, far., 104 min

Premiéra SR:

05.09.2013

Monopol:

áno

Réžia:

Kim Ki-duk 

Scenár:

Kim Ki-duk 

Kamera:

Jo Young-Jik

Strih:

Kim Ki-duk 

Hudba:

Park In-young

Hrajú:

Jo Min-soo
Kang Eunjin
Kim Jae-rok
Lee Jeong-jin a ďalší.

O filme

Distribúciu filmu finančne podporil Audiovizuálny fond

V živote chladnokrvného úžerníka sa objaví žena, ktorá tvrdí, že je jeho stratená matka. Niečo sa v mužovom živote zásadne zmení – zo zvláštneho stretnutia klíči vzťah, ktorý sa pohybuje medzi empatiou a vzájomným krutým zraňovaním; napriek tomu  smeruje k harmónii. Tvorca filmov  Samaritánka, Golfová palica, Jar, leto, jeseň, zima...a jar, Dych, Arirang, atď. sa preslávil sugestívnym štýlom nezriedka zobrazujúcim ľudskú brutalitu. Po minuloročnom žalospeve Arirang prichádza  Kim Ki Duk s  drsnou, symbolickou drámou, ktorá v Benátkach vzbudila mnohé protichodné reakcie. Pieta rozpráva príbeh nemilosrdného zabijaka, vymáhača dlhov, ktorý každého, kto nemôže zaplatiť, donúti, aby sa sám zmrzačil.

Kim Ki-duk sa po niekoľkoročnom úniku z civilizácie vracia už v poradí s osemnástym celovečerným filmom a opäť sa mu podarilo preniesť na plátno neľútostne úprimný a uhrančivo poetický pohľad na podstatu ľudských vzťahov. Zároveň prichádza s nelichotivou metaforou kapitalizmu – šokujúcim spôsobom zobrazuje krutosť sveta peňazí, všadeprítomné zlo, odpudivé sexuálne scény. Prináša však aj novoobjavenú schopnosť ľútosti, či znovu nájdené city.


Režisér o filme: „Peniaze v kapitalistickej spoločnosti človeka nevyhnutne pokúšajú a ľudia dnes žijú v zajatí myľnej predstavy, že peniaze všetko vyriešia. Peniaze však spôsobujú väčšinu problémov, ktoré dnes máme. V tomto filme sa nečakane stretávajú dvaja ľudia, ktorí dávajú a prijímajú bolesť kvôli peniazom a stáva sa z nich rodina. A práve toto spojenie nám ukazuje, že všetko to, čo sa v našej  dobe deje, páchame všetci spoločne. Peniaze so sebou budú stále prinášať smutné témy, dokiaľ  ľudia tejto éry nevymrú. Nakoniec pre seba budeme navzájom znamenať len peniaze a budeme se vzájomne odierať aj o asfalt. Preto znovu volám do neba s malou vierou: "Bože, zmiluj sa nad nami..."

Režisér

Nar. v roku 1960 v Južnej Kórei. Po vyhodení zo školy pracoval v továrňach a ako dvadsaťročný nastúpil na 5-ročnú vojenskú službu v námornictve, čo je jedna z najtvrdších súčastí kórejskej vojenskej služby. Počas celého detstva maľoval a v roku 1990 sa presťahoval do Paríža, kde študoval umenie a predával po uliciach obrázky, aby si zarobil na živobytie. V tomto období po prvýkrát navštívil kino a spomína si, že bol veľmi zaujatý filmami ako Mlčanie jahniat Jonathanna Demmeho, či Milenci z Pont-Neuf Leosa Caraxa. Po štúdiu sa vrátil do Kórei a začal pracovať ako scénárista. Ako filmový samouk debutoval v roku 1996 nízkorozpočtovým filmom Krokodýl, ktorý rozpráva príbeh muža, čo žije na brehu rieky a zachráni ženu pred samovraždou. Medzinárodná kritika i diváci oceňujú jeho diela pre novátorské vyznenie neobvyklých vízií a pre nezvyčajné charaktery postáv. Medzi filmy, ktoré zaujali medzinárodnú pozornosť patria Samaritánka, ktorá získala Strieborného medveďa za réžiiu na 54. MFF Berlín (2010), 3-Iron, ocenený Zlatým levom  na 61. MFF Benátky (2004) (oba v distribúcii ASFK). Ďalšimi známymi titulmi sú DychLuk, Jar, leto, jeseň zima... jar, atď., Jeho posledný film Arirang získal ocenenie v súťaži Un Certain Regard na 64. MFF Cannes.

Ocenenia

MFF Benátky 2012 – Zlatý lev pre najlepší film.

Filmové premíéry