Dnes je 20.November 2017, meniny má Félix, zajtra Elvíra

Katalóg filmov

Katalóg filmov
Amatér
Amatér

Amatér

Amator, Poľsko, 1979, far., 107 min

Premiéra SR:

Monopol:

áno

Réžia:

Krzysztof Kieslowski

Scenár:

Krzysztof Kieslowski

Kamera:

Jacek Petrycki

Strih:

Halina Nawrocká

Hudba:

Krzysztof Knittel

Hrajú:

Jerzy Stuhr (Filip Mosz)
Malgorzata Zabkowska (Irka
Filipova žena)
Ewa Pokasová (Anna Wlodarczyková)
Stefan Cryzewski (riaditeľ)
Jerzy Nowak (Osuch)
Krzysztof Zanussi a ďalší.

O filme

Jeden z vrcholov vlny „filmu morálneho nepokoja“, dielo hovorcu mladej poľskej generácie 70. rokov, v ktorom dokonale využil vlastné dlhoročné skúsenosti z nakrúcania dokumentárnych snímok. Formálne strohé dielo s mnohými významovými podtextami vypovedá o prebudení človeka z útlmu šedivého, nenáročného života a zároveň o stratách, ktoré toto rozkrytie sa k novým, dovtedy netušeným hodnotám, so sebou prináša. O nevýnimočnom tridsiatnikovi, pre ktorého je stretnutie s kamerou, ktorá ho doslova prinúti vidieť skutočnosť v novej perspektíve (ostro a kriticky), výzvou k zamysleniu sa nad svojím životom. Jerzy Stuhr (na strhujúcej podobe filmu má aj autorský podiel), ktorý takmer súčasne vytvoril vo Falkovom Predtanečníkovi postavu karieristu demoralizovaného cynickým pragmatizmom, tu rovnako vynikajúco s autentickou vierohodnosťou zahral idealistu, skromného úradníka, ktorému amatérske filmovanie otvorí oči k vnímaniu krásy a ošklivosti (pretvárky a morálnej devastácie) sveta, vycibrí vkus a cit pre hodnoty, ktoré už nebude schopný zradiť, pretože zakúsil opojnú chuť sebarealizácie v pravde, uvedomil si dôstojnosť existencie človeka v opozícii. Jeho záverečná spoveï do vlastnej kamery svedčí o tom, že vidí vo svojom živote zmysel a berie zaň zodpovednosť. Kieœlowski: „Kamera núti hrdinu definovať seba samého. Naivka z Wielic začal tým, že chcel kamerou registrovať rodinné chvíle a končí náročným výkladom sveta, dokonca sebainterpretáciou.“ Od začiatku 80. rokov je stále zreteľnejší režisérov odklon od sociologickej analýzy (s dôrazom na detail a vierohodnosť aj najbežnejších maličkostí) k osobitému ponímaniu osudovosti, zloženej z neviditeľných detailov, ktoré spolu s náhodou vymedzujú život jedinca.

Režisér

  • FP 1981/2/3-4
  • Film a divadlo 1979/25, s. 32-33
  • Film a doba 1980/6, s. 340-341
  • Film a doba 1980/1, s. 21-28
  • Film a doba 1980/5, s. 283+288
  • Encyklopédia filmu (Obzor 1993), s. 23
  • Kopaněvová, Galina: Od morálního neklidu k Desateru - Film a doba 1991/4, s. 207-212
  • Holanec, Václav: Přikázání Krzysztofa Kieolovského - Rock & Pop 1995/9, s. 20
  • Film a doba 1980/6: rozhovor
  • Kieolowski, Krzysztof: Amatér (výber z film. poviedky) - Film a doba 1980/1
  • Zaoralová, Eva: In Polský film ve znamení mládí - Film a doba 1980/5.

Ocenenia

  • Zlatá medaila a Cena FIPRESCI na XI. MFF v Moskve 1979
  • ceny z festivalov v Gdaňsku, Berlíne, Chicagu...

Filmové premíéry